Köpvillkor

Allmänt

Leverans

Betalning

Ångerrätt

Säkerhet

Cookies

Sortiment

Force Majeure

Tvist

 

Allmänt
Black Tie ingår endast avtal med myndig (18år) person. Är man minderårig krävs målsmans tillstånd.
Avtal ingås när du väljer att skicka beställning i kassan.
I priserna ingår moms med 25%.
Vi förehåller oss rätten att vid uppenbara felaktigheter, t.ex. pris eller tryckfel att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.
Om du vill korrigera din beställning efter order kan vi endast göra detta innan din beställning har lämnat vårt lager.
Alla varor förblir Black Tie’s egendom till dess full betalning kommit bolaget tillhanda.
Black Tie förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.


Leverans
Vi skickar våra paket med Dhl. Leverans sker till ditt närmsta utlämningsställe. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Ibland händer det att någon av de varor som du beställt inte finns i lager och blir restnoterad, dvs vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din order inte kunna skickas i tid har du då rätt att häva ditt köp.
Om ditt paket och/eller innehållet är transportskadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Om paket kommer bort under transporten måste du meddela vår Kundtjänst inom skälig tid (2 månader).

 

Beställningar på över 1000 kr i ordervärde levereras fraktfritt. För beställningar med ordervärde under 1000 kr utgår en fraktkostnad på 85 kr. Gäller leverans inom Sverige - för leverans utanför Sverige kontakta oss för pris.

 

Leveranssätt:


Brev – Beställningar som har en låg vikt och volym skickas med leveranssätt Brev. 

Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.

Paket - Beställning som inte skickas med brev skickas med Dhl. När din beställning har anlänt till utlämningsstället skickas en avisering till dig.

Det finns två olika aviseringar:
·SMS-avisering till din mobiltelefon: Aviseringen sker samma dag som det ankommer till ditt utlämningsställe.
·Brevavisering: När ditt paket anländer till utlämningsstället skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det anvisade utlämningsstället för att lösa ut din beställning.
För att hämta ut paket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Eventuella leveransförseningar eller slutförsäljningar meddelas via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening eller slutförsäljning.
Ej uthämtad vara:
För paket som ej uthämtas debiteras en avgift för outlöst paket på 300 kr. Det motsvarar de kostnader som orsakats av att skicka ut samt returnera paketet.


Betalning
Kortbetalning:
Du kan betala med Visa och Mastercard. Välj kortbetalning och följ anvisningarna.
Varorna skickas direkt efter betalningen och ingen extra avgift tas ut.

Direktbetalning internetbank:
För dig som är ansluten till Internetbanken hos Swedbank. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Postförskott:
En avgift på 60kr tas då ut. Denna avgift läggs till i kassan när du väljer postförskott.

 

Faktura:
Vi erbjuder betalning med faktura via vår samarbetspartner Klarna. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen görs. Vill du ej ha varorna till din folkbokföringsadress ber vi dig vänligen använda ett annat betalningsalternativ. Ingen faktureringsavgift tillkommer (0kr). Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + gällande referensränta. Fakturan skickas med i leveransen.

Visa villkoren ->

 

Delbetalning:
Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Klarna. Delbetala från 50kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här

 

Ångerrätt
Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 30 dagar från att du mottagit varan. Varorna ska returneras oanvända i originalförpackning med etiketterna på. Du får dock givetvis prova din vara för att se om den passar. Ev. fraktkostnad återbetalas ej.


Byten
Ett byte innebär att du för varje returnerad vara väljer att köpa en ny vara. Eventuell mellanskillnad betalas tillbaka. Om du returnerar ett större antal varor än du byter till definieras det inte som en retur utan som ett återköp, se nedan.

Återköp
Du kan returnera dina varor till Black Tie inom 30 dagar och få pengarna tillbaka om du ångrat dig. Du betalar då returfrakten. Använd gärna vår retursedel som bifogats i din försändelse, eller ladda ner den här.  retursedel.pdf 

 

Reklamation
Om du reklamerar din vara på grund av en skada eller att vi felexpedierat din order kan du välja mellan att få en ny vara eller full återbetalning. Om du väljer att få pengarna tillbaka och vi godkänner reklamationen står Black Tie för returfrakten.
Om du vid en reklamation önskar byte till en likadan eller annan vara kan vi ej garantera att produkten finns tillgänglig.
Alla varor som skickas tillbaka, måste vara noggrant emballerade, för att undvika skador på varan. Det är du som kund som står för transportrisken tillbaka till Black Tie.
Återbetalning sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

 

Returadress för ångerrätt och reklamation:
Black Tie
Sadelvägen 10

302 62  Halmstad
Sverige
Kontaktuppgifter för ångerrätt och reklamation:
E-mail: info@blacktie.se
Telefon: 035-221244 (vardagar kl: 08-15)

 

Säkerhet
I samband med din registrering och beställning godkänner du enligt lag att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Black Tie skyddar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen. Du har alltid rätt att se dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att få uppgifterna rättade eller raderade. Black Tie använder krypterad dataöverföring. Betalnings- och personuppgifter sker genom säkra sidor på nätet. Betalningstransaktionen hanteras av vår betalningspartne DIBS för att garantera en snabb och säker betalning. DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS. Black Tie sparar aldrig några kortuppgifter. All information skickas krypterat.


Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas.
En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Cookies används av rent tekniska skäl för webbplatsens funktionalitet, till exempel för inloggning, navigering och formulärhantering. Det finns två sorters cookies, en sort som sparar en fil permanent på din dator och en annan sort som sparas temporärt under tiden du befinner dig på webbplatsen. Black Tie använder båda typerna. Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av det i din webbläsares inställningar (se din webbläsares instruktion, tillvägagångssättet varierar beroende på vilken webbläsare du har). Det innebär dock att funktionaliteten på webbplatsen begränsas.


Sortiment
Black Tie reserverar sig för förändringar i sortimentet och har rätt att ta bort varor ur sortimentet innan ett köp har gått igenom. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor i sortimentet. 
Black Tie  reserverar sig för eventuella tryckfel i texter på denna webbsida. Vi ger heller ingen garanti att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Black Tie förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.


Force Majeure
Black Tie är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende Black Ties tjänster eller produkter bör meddelas till Black Ties kundservice via e-mail info@blacktie.se alternativt telefon 035-221244 (vardagar kl: 08-15). Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.